Ga er maar even goed voor zitten. Dit verhaal vertelt je over het ontstaan van Competify. Voordat we uitleggen hoe persoonlijke frustratie leidde tot een geweldig bedrijf vertellen we je graag iets meer over ons als oprichters.
Competify werd opgericht door Marijn Buizer, Bas Swierstra en Martijn Veldman. Marijn is onze prijs-expert met meer dan 15 jaar ervaring in commercie. Bas loopt al net zo lang mee, maar dan in portfoliomanagement. Martijn heeft meer dan 10 jaar ervaring met data science, data engineering en data analytics.
Samen blinken we uit in portfolio management, prijsstrategieën en commercial performance. Vooral in branches die barsten van de concurrentie zijn we op ons best. Jarenlang namen we dagelijks beslissingen met een enorme impact op sales, omzet en marges. Deze beslissingen namen we op basis van strategie, interne data, klantonderzoek en prijs- en portfolio-data van… Je raadt het al: de concurrentie.
De interne data was vaak goed gestructureerd en prima beschikbaar. Bovendien deden betrokken bureaus het klantonderzoek. Maar, hoe krijg je inzicht in prijs- en portfolio-data van concurrenten? Het bleek een uitdaging. Of sterker, een regelrechte nachtmerrie. Het vroeg om het continu bezoeken en bijhouden van websites, e-commerce kanalen en marketplaces om handmatig data te verzamelen.
Dit kostte ons veel tijd, was ouderwets, saai en bovendien foutgevoelig. Toch leek het niet anders te kunnen. Zelfs pogingen om intern scrapers te laten bouwen gaven niet de gewenste resultaten, omdat ze onbetrouwbaar bleken en lastig te onderhouden waren. Daarom besloten we het dan maar zelf te gaan doen.
We bouwden scrapers die data van relevante websites en marketplaces verzamelden. Martijn gebruikte zijn data science-expertise om de data te verrijken en normaliseren, zodat het aansloot op het interne datamodel. Hij zorgde daarnaast voor wekelijkse updates in het data warehouse en creëerde kant-en-klare inzichten om betere beslissingen te kunnen nemen. Vanaf dat moment veranderde alles. Het bood toegang tot up-to-date inzicht in prijzen en het aanbod bij concurrenten. En het bleek mogelijk de data te verbinden met interne performance-data. Dit maakte het mogelijk om:
We ontdekten al snel dat we niet de enige waren met deze uitdagingen. Dus toen we merkten hoe onze omzet steeg en marges verbeterden - kregen we het inzicht. Dit zou heel veel commerciële professionals kunnen helpen om hetzelfde te doen. En daarmee was Competify geboren.
Je hoeft natuurlijk niet zomaar te geloven wat wij vertellen. Onderzoek door McKinsey toont aan dat data-driven bedrijven het tot 20% beter doen dan hun concurrenten. En klanten zoals Bol.com, T-Mobile en Louwman Group ervaren al het voordeel van Competify’s competitive intelligence.
Dus, ben jij verantwoordelijk voor pricing, omzet, commercial performance, positionering of productmarketing? Maak het jezelf makkelijk. Laat ons het volledige proces voor je automatiseren. Dat geldt ook voor marketing managers, e-commerce managers, category-managers, portfolio managers, growth managers, sales managers en market intelligence managers. Wij bestaan om jou tijd te besparen en betere inzichten te bieden.
Met onze kant-en-klare competitive intelligence is Competify jouw tool om het verschil te maken. Verhoog je sales en verbeter je marges. Outsmart en outperform jouw concurrenten.
Benieuwd hoe wij werken?
Wij bouwen en onderhouden custom webscrapers die elke website omzetten in gestructureerde data en inzichten.